اخبار بین المللی, طب ترمیمی اخبار بین الملل, مهندسی بافت
شماره: 20649
1394/11/25 - 12:00
استفاده از هیدروژل برای جلوگیری از تمایز سلول های بنیادی و جنین انسانی

برخلاف سلول های طبیعی، سلول های بنیادی چند توان یا پرتوان هستند و به دلیل این توان تمایزی می توانند برای بیماری های مختلفی مانند دیابت، لوکمیا و ... مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، حفظ این حالت تا این لحظه یک چالش بزرگ بوده است.

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، هفته گذشته محققین گزارش کردند که فرایندی طبیعی به نام دیاپوز(diapause) را شناسایی کرده اند که می تواند سلول های بنیادی را متوقف کند و آن ها را به طور موثری برای بیش از دو هفته به حالت خفته نگه دارد.

اخیرا، محققین نشان داده اند که رشد سلول های بنیادی پرتوان روی انواع مختلف سطوح ها می تواند منجر به تمایز آن ها به رده مختلف سلولی شود. بر مبنای این مشاهدات، تنی چند از محققین فرض کرده اند که شرایطی محیطی مناسب می تواند مانع از تمایز این سلول های بنیادی به سایر سلول ها شود. آن ها از این حقیقت الهام گرفتند که نوع خاصی از پستانداران به نام کانگورو ها می توانند انتخاب کنند که جنین آن ها وارد فرایند لانه گزینی نشود و به اصطلاح وارد فرایند دیاپوز جنینی شود. چنین جنین هایی اغلب به وسیله لایه محافظ نرمی از موکوس پوشیده می شوند، بنابراین محققین با استفاده از یک پلیمر سنتتیک که شبیه این ماده طبیعی بود این لایه را شبیه سازی کردند. زمانی که سلول های بنیادی پرتوان درون این هیدروژل قرار گرفتند، سلول ها لزوما رشد و تمایز را در دمای بدن انسان متوقف کردند. با سرد کردن این مجموعه در زمان نیاز، می توان این ژل را به مایع تبدیل کرد و سلول ها را به آسانی برداشت. با برداشتن، این سلول ها بیدار شده و ظرف یک روز شروع به تکثیر مجدد می کنند. چنین هیدروژل هایی می تواند برای ذخیره و انتقال سلول های بنیادی به صورت آسان تر و ارزان تر از سایر روش های موجود استفاده شود. علاو براین، محققین خاطرنشان ساخته اند که جنین های انسان نیز زمانی که وارد این هیدروژل می شوند وارد مرحله دیاپوز می شوند. این امر پیشنهاد می کند که به سادگی می توان محیط فیزیکی درستی را ایجاد کرد که برای به تاخیر انداختن لانه گزینی کافی است و تا پیش از این برای جنین های انسانی مشاهده نشده بود.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved